Big data, begin small – In 4 grote stappen en 1 kleine stap naar resultaatverbetering

Vorige week gaf Harald van Engelen van REDview BI de presentatie ‘Big data voor het MKB’ bij Féju ICT Groep.

Een greep uit de reacties:

  • ‘Hele mooie inzichten opgedaan gisteren bij de kennissessie Big Data voor het MKB. Enerzijds de energie die vrijkomt als je out of the box denkt en anderzijds de kracht van klein beginnen, maar wel beginnen!’ 
  • ‘Prikkelend en leerzaam. Wat als echt alles mogelijk is? Hoe zou je je bedrijf willen laten groeien met behulp van Big Data?’
  • ‘“Wat zou je willen weten als je alles kan weten?” Wat een goede vraag! Zeer geslaagde kennissessie!
  • ‘Wat me is bijgebleven is dat REDview met een brede blik naar het bedrijf kijkt en gebruik maakt van álle data, en niet de financiële data.’
  • ‘Een inzicht is dat het grootste deel van de big data in ons eigen bedrijf ligt. Er dat er zoveel gerichte toepassingen te bedenken zijn!’

Heb je de presentatie gemist? In dit artikel vatten we de belangrijkste punten van de presentatie voor je samen. 

Big data voor het MKB

Je kunt big data indelen in 4 kwadranten: intern of extern versus gestructureerd of ongestructureerd. Externe gestructuurde informatie zijn marktonderzoeken of informatie van het Centraal Bureau van de Statistiek. Externe ongestructureerde informatie zijn websites en social media. Er zijn partijen, zoals Coosto, die de ongestructureerde informatie structureren en de inzichten verkopen. Interne ongestructureerde informatie zijn mails en vergaderverslagen. Interne gestructureerde informatie omvat alle data uit CRM, bedrijfs- en administratieve software.

Ieder bedrijf legt steeds meer data vast en in deze laatste groep zijn veel inzichten te halen, de gouden data ligt voor het oprapen.

Lees meer over de indeling van big data in Big data en business intelligence voor het MKB.

Word een intelligente organisatie met Business intelligence

Aan data heb je niets, het gaat om inzicht. En daar komt business intelligence om de hoek kijken. Business intelligence heeft als doel om competitief voordeel te creëren en organisaties slimmer te laten werken. Met business intelligence is minder tijd nodig voor het verzamelen en analyseren van informatie, zodat er meer tijd overblijft voor het nemen van resultaatverbeterende beslissingen.

Een intelligente organisatie is in staat om externe en interne signalen in 3 stappen om te zetten naar verbeteracties. Het is te vergelijken met het menselijk handelen: ogen en oren, brein, handen en voeten. Alleen organisaties die in staat zijn om data om te zetten naar inzichten en naar acties zijn aantoonbaar succesvoller dan organisaties die alleen tot meer inzicht komen.

Lees meer over de eigenschappen van de intelligente organisatie: Business intelligence voor MKB-bedrijven: van data naar resultaatverbetering.

Begin met het einde voor ogen: Ken je cruciale getallen / KPI’s

In de presentatie hebben de deelnemers nagedacht over de volgende vragen:

  • Wat wil je weten als je alles zou kunnen weten?
  • Wat wil je begrijpen als je alles zou kunnen begrijpen?
  • Wat wil je dan bereiken?

Het is van groot belang om te weten waar de organisatie zijn ogen en oren op wil richten. Het bepalen van de cruciale getallen (KPI’s) van het bedrijf is een volgende stap in de bewustwording en daarmee een eerste stap in de verbetering van het bedrijfsresultaat. 

Lees meer over de 7 eisen aan KPI’s: Resultaatverbetering met Business Intelligence: Begin met het einde voor ogen (KPI’s)

Business intelligence wordt steeds toegankelijker

De beschikbare tijd die organisaties hebben om goede beslissingen te nemen neemt af, terwijl de complexiteit van de beslissingen toeneemt, alsmede de hoeveelheid beschikbare data. Gelukkig zijn er hiervoor steeds betere business intelligence tools. Bij REDview BI zijn we fan van Power BI. De voordelen van Power BI:

  • Het is visueel: Grafieken en presentaties zijn mooi en interactief
  • Het is te koppelen met alle softwarepakketten, niet alleen de financiële, waardoor er nieuwe kruislingse inzichten ontstaan
  • Het delen van informatie is gemakkelijk, overal,en op alle devices
  • Het is realtime: Informatie is dagelijks en zelfs direct beschikbaar

Lees waarom wij werken met  Power BI (met filmpje).

Samenvattend: Big data, begin small

In een notendop kunnen we onze visie op Big data voor het MKB als volgt samenvatten:

  • Het begint met de ambitie om te verbeteren en met nieuwsgierigheid
  • Bepaal je cruciale getallen: waarop wil je invloed uitoefenen?
  • Begin klein, small data
  • Ontsluit de eerste data met een BI-tool zoals Power BI
  • Leer, bouw en meet: Have fun!