Data als groeimiddel voor MKB?

REDview BI was vorige week te gast bij de Den Bosch Dataweek. De oprichting van de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) op 1 december 2016 was het startpunt van de ambitie van Den Bosch om een toonaangevende datastad te worden.

Bij de Dataweek zagen we mooie toepassingen van big data. Care Culinair gebruikt data om voedingsprogramma’s in zorginstellingen af te stellen op de persoonlijke energiebehoefte van cliënten en gelijktijdig voedselverspilling tegen te gaan. RAWdamental analyseert minutieus het gedrag van websitebezoekers om zo voor de meest persoonlijke ervaring te zorgen. Het platform van Strategy01 zorgt voor strategische inzichten gebaseerd op externe (big) data. En een signbedrijf kreeg inzicht in het rendement per product-marktcombinatie. 

De belofte van Artificial Intelligence en Machine Learning was overal voelbaar, maar toch blijkt de praktijk weerbarstiger. ‘Helft mkb ziet kansen in (big) data, maar toepassingen zijn een probleem.’, zo citeerde Martin Houben (directievoorzitter Rabobank ’s-Hertogenbosch e.o.) het onderzoek ‘Ondernemen met (big) data door het mkb’ van de Kamer van Koophandel en de JADS uit 2017.

Het bedenken van toepassingen is, zo denken wij bij REDview BI, niet zozeer het probleem. Een brainstorm met een enthousiaste club medewerkers en studenten kan een bak vol ideeën opleveren. Maar zijn deze toepassingen relevant voor jouw business? Het gaat juist om het stellen van de juiste vragen en identificeren van de businessvraagstukken. Die vraagstukken kunnen strategisch, operationeel of financieel zijn.

Een project bij REDview start met jouw businessvraagstukken:

  • Wat wil je weten?
  • Waarom wil je dat weten?
  • Wat ga je doen als je de uitkomsten hebt?
  • Wie is daarvoor in jouw bedrijf verantwoordelijk?

We beginnen dus met het einde voor ogen. En met dat scherpe doel gaan we met onze klant doelgericht (automatisch) informatie verzamelen. 

Hoor jij tot de groep ondernemers die wil investeren in digitalisering? En wil je informatie gebruiken die leidt tot een beter resultaat en verhoging van de maatschappelijke bijdrage? We horen graag welke businessvraagstukken jou bezighouden.