7 Cruciale vragen die je moet stellen voordat je een dashboard ontwikkelt

Menig dashboard wordt niet gebruikt omdat het de gebruiker niet de inzichten geeft die deze nodig heeft.

Stel de volgende 7 vragen voordat je begint met de ontwikkeling van een dashboard.

 
Meer weten over de ontwikkeling naar een datagedreven organisatie?

Plan nu een afspraak in

1. Wat wil je weten?

Hiermee vraag je naar de KPI’s (kengetallen) waarmee het bedrijf gestuurd wordt. Deze hebben een verbinding met de strategie, het verdienmodel en de processen van het bedrijf.

Beschrijf deze in feiten en dimensies:

  • Feiten zijn meetwaarden die je kunt optellen: Bedrag, aantal. Bijvoorbeeld omzet of aantal.
  • Dimensie zijn het perspectief van waaruit de feiten worden bekeken. Maand, klant, regio, productgroep.

Ezelsbrug:

  • Feiten kun je optellen
  • Dimensie: wordt voorafgegaan door het woord ‘per’

2. Waarom wil je dat weten?

Stel 5x de waarom-vraag?

Wat is de vraag achter de vraag achter de vraag achter vraag?

Welke relatie is er met de strategie, processen en doelen van het bedrijf?

3. Wie is hiervoor verantwoordelijk?

Als niemand verantwoordelijk is, wie zal het dashboard dan gaan gebruiken?

Tip: Betrek de belangrijkste gebruikers bij de inventarisatie.

4. Hoe vaak zal de informatie gebruikt worden?

Wil je dagelijks inzicht? Dan is Power BI een uitstekende oplossing.

Wil je ieder jaar een overzicht? Dan is Excel je beste vriend.

5. Waar staat de data?

Waar wordt de data opgeslagen? In het financiële pakket? Of in het ERP-pakket? Is de data al benaderbaar met een connector? In welke tabellen en velden staan de velden?

Twijfel je of de kwaliteit van de data voldoende is? Een dashboard kan ook helpen om de datakwaliteit te verhogen, doordat gebruikers direct last krijgen van ontbrekende informatie. Het dashboard kan dan een rol vervullen in een zelfreinigend systeem.

6. Wat ga je doen?

Business Intelligence gaat over beslissingen en acties op basis van data. Door aan het begin na te denken over mogelijke acties, wordt het dashboard ‘action driven’.

Weet je niet welke acties je kunt ondernemen met het dashboard? Dan is het ‘nice to know’, maar geen ‘need to know’. Dan kun je het dashboard beter niet gaan maken.

7. Wat levert het op?

Gaat het dashboard bijdragen aan de verdere ontwikkeling naar een datagedreven organisatie?
Zul je in staat zijn om sneller en beter te kunnen reageren op signalen in en buiten de organisatie?
En is de tijd die je eraan gaat besteden in verhouding tot de verwachte opbrengsten?

Dan heb je een positieve business case en kun je aan de slag.

Krijg je onvoldoende duidelijk antwoorden op de 7 cruciale vragen? Dan kun je voorlopig beter geen dashboard ontwikkelen. Terug naar de tekentafel dus.

Navigatie naar een datagedreven organisatie

Onze ‘Navigatie naar een datagedreven organisatie’ staat centraal in alle fasen van ontwikkeling van onze klanten.

Van de eerste inventarisatie van wensen tot de verdieping van de KPI’s. En van het maken van de projectplanning tot de start van iedere sprint.

Meer weten? Neem contact met ons op om jouw organisatie naar een ‘next level’ te brengen.

Meer weten over de ontwikkeling naar een datagedreven organisatie?