Vorige week gaf Harald van Engelen van REDview BI de presentatie ‘Big data voor het MKB’ bij Féju ICT Groep.
Een greep uit de reacties:
Heb je de presentatie gemist? In dit artikel vatten we de belangrijkste punten van de presentatie voor je samen.
Je kunt big data indelen in 4 kwadranten: intern of extern versus gestructureerd of ongestructureerd. Externe gestructuurde informatie zijn marktonderzoeken of informatie van het Centraal Bureau van de Statistiek. Externe ongestructureerde informatie zijn websites en social media. Er zijn partijen, zoals Coosto, die de ongestructureerde informatie structureren en de inzichten verkopen. Interne ongestructureerde informatie zijn mails en vergaderverslagen. Interne gestructureerde informatie omvat alle data uit CRM, bedrijfs- en administratieve software.
Ieder bedrijf legt steeds meer data vast en in deze laatste groep zijn veel inzichten te halen, de gouden data ligt voor het oprapen.
Lees meer over de indeling van big data in Big data en business intelligence voor het MKB.
Aan data heb je niets, het gaat om inzicht. En daar komt business intelligence om de hoek kijken. Business intelligence heeft als doel om competitief voordeel te creëren en organisaties slimmer te laten werken. Met business intelligence is minder tijd nodig voor het verzamelen en analyseren van informatie, zodat er meer tijd overblijft voor het nemen van resultaatverbeterende beslissingen.
Een intelligente organisatie is in staat om externe en interne signalen in 3 stappen om te zetten naar verbeteracties. Het is te vergelijken met het menselijk handelen: ogen en oren, brein, handen en voeten. Alleen organisaties die in staat zijn om data om te zetten naar inzichten en naar acties zijn aantoonbaar succesvoller dan organisaties die alleen tot meer inzicht komen.
In de presentatie hebben de deelnemers nagedacht over de volgende vragen:
Het is van groot belang om te weten waar de organisatie zijn ogen en oren op wil richten. Het bepalen van de cruciale getallen (KPI’s) van het bedrijf is een volgende stap in de bewustwording en daarmee een eerste stap in de verbetering van het bedrijfsresultaat.
Lees meer over de 7 eisen aan KPI’s: Resultaatverbetering met Business Intelligence: Begin met het einde voor ogen (KPI’s)
De beschikbare tijd die organisaties hebben om goede beslissingen te nemen neemt af, terwijl de complexiteit van de beslissingen toeneemt, alsmede de hoeveelheid beschikbare data. Gelukkig zijn er hiervoor steeds betere business intelligence tools. Bij REDview BI zijn we fan van Power BI. De voordelen van Power BI:
Lees waarom wij werken met Power BI (met filmpje).
In een notendop kunnen we onze visie op Big data voor het MKB als volgt samenvatten:
Op deze website wordt gebruik gemaakt van cookies voor de technische werking, analyse en remarketing. Meer uitleg over het gebruik van cookies in onze privacyverklaring.
Copyright © 2020 REDview BI
Algemene voorwaarden