Datagedreven werken: Who cares?

Datagedreven werken begint met dashboards die gekoppeld zijn met realtime data. Maar met een dashboard ben je als bedrijf nog niet datagedreven aan het werken. 

Maar wat is datagedreven werken dan? Hoe start je ermee? En welke factoren bepalen het succes van een datagedreven organisatie?

In een serie van 4 REDtalks beantwoorden we deze vragen en geven we onze visie op datagedreven werken. In deze eerste REDtalk leggen wij uit wat datagedreven werken precies is en waarom het op deze manier werken belangrijk is voor elke organisatie om te kunnen blijven bestaan.

 
Meer weten over datagedreven werken (met Power BI)?

Lees over onze incompany training 'Datagedreven werken met Power BI'

Wat is datagedreven werken?

Datagedreven werken is het consequent analyseren en sturen op basis van data. Data zijn in software en databases geregistreerde feiten zoals een specifiek kortingsbedrag, de betaaldatum van een factuur, een artikelnummer, een klantnummer, een specifieke verkoopfactuur, een saldo van een bank op een bepaalde datum etc. etc. Deze data moeten dan ook realtime (zo snel mogelijk) beschikbaar zijn voor analyse en aansturing.

Met deze afzonderlijke data kun je nog niet veel. Je hebt een tool nodig om van deze data informatie te maken. Een tool die zorgt dat op basis van deze informatie altijd de juiste beslissingen genomen kunnen worden. Deze tools noemen we BI-tools (Business Intelligence Tools). Een voorbeeld van een BI-tool is Power BI, waarmee onze REDview BI-organisatie werkt.

Als datagedreven werken in de haarvaten van de organisatie is geborgd, dus in alle afdelingen en facetten van de organisatie wordt toegepast, spreken we van een datagedreven organisatie.

Voordelen van datagedreven werken

Een datagedreven organisatie creëert een voorsprong op de concurrentie, doordat beslissingen sneller worden genomen op basis van objectieve data.

De tools dienen dan goed ingericht te zijn en dienen over de juiste stuurinformatie (KPI’s) te beschikken. De specifieke voordelen van een datagedreven organisatie zijn als volgt te benoemen:

  • Doelen (rendement, cash, footprint) worden sneller en beter behaald.
  • Er is een groot concurrentievoordeel.
  • De organisatie kan sneller en beter leren van fouten en successen .
  • De organisatie bespaart tijd in het verzamelen en interpreteren van informatie.
  • De organisatie wordt een flexibele organisatie die zich snel kan aanpassen aan een veranderende omgeving.
  • De medewerkers krijgen meer tijd om zich met meer informatie te focussen op de doelstellingen van de afdeling en hun persoonlijke doelstellingen.

Waarom datagedreven werken?

De (ondernemers)wereld verandert snel. De succesvolle organisatie van vandaag kan volgende maand ingehaald worden door een onbekende concurrent. Marktomstandigheden kunnen veranderen. Scherpere analyses en vooruitkijken wordt cruciaal voor de continuïteit van organisaties en voor organisaties die concurrentievoordelen willen gaan benutten.

Doordat organisaties beschikken over heel veel data (de hoeveelheid data is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid) kan elke organisatie een datagedreven organisatie worden. Denk bij de bruikbare data niet alleen aan interne data die opgeslagen is in de databases van de organisatie, maar ook aan externe data die in een BI-tool als Power BI geïmporteerd kan worden. Externe data kunnen allerlei data zijn die belangrijk zijn voor de organisatie, zoals het weer (kwekers, horeca), koers- en rente informatie etc.

Een geavanceerde BI-tool zoals Power BI biedt duidelijke en effectieve dashboards. Altijd en overal. Op computer en smartphone.

Hoe word je een datagedreven organisatie?

Om je bedrijf te ontwikkelen naar een datagedreven organisatie zijn vele valkuilen en succesfactoren.

De organisatie zal ten eerste moeten zorgen voor een goede datastructuur. De data dienen vindbaar en makkelijk te ontsluiten zijn. Hiernaast zullen medewerkers hun beslissingen anders (datagedreven) moeten gaan nemen. Dit betekent dat een gedragsverandering noodzakelijk is en dat de informatie die medewerkers dan nodig hebben ook voor hen in een overzichtelijk dashboard beschikbaar is.

De organisatie zal het datagedreven werken niet alleen vanuit operationeel niveau, de dagdagelijkse beslissingen, maar zeker ook vanuit strategisch niveau moeten gaan benaderen. De lange termijn zal en kan nu ook op basis van de juiste data en informatie worden geformuleerd.

Als zowel de planning en control cyclus, maar ook de lange termijn visie gebaseerd is op data en business intelligence, dan is er sprake van een datagedreven organisatie waarbij de mogelijkheden voor groei en ontwikkeling meer dan aanwezig zijn.

Een voorbeeld van het REDboard Marge op de smartphone. Realtime. Doorklikbaar. Actionable.

Meer weten over de ontwikkeling naar een datagedreven organisatie?