Wat is jouw Why-getal?

Bedrijven als Virgin, Tesla en Tony Chocolony zweren erbij: de Golden Circle theorie van Simon Sinek. Begin met je Why, want klanten kopen niet wat je doet, maar kopen waarom je het doet. Geïnspireerd ondernemerschap als basis voor zowel de interne als externe doelstellingen en structuren van het bedrijf.

De Why van het bedrijf wordt vastgelegd in een mission statement. Bij Tony Chocolonely bijvoorbeeld is dit ‘Samen maken we chocolade 100% slaafvrij’. Een mooi mission statement waar alles door het bedrijf aan opgehangen wordt.

Om het mission statement meetbaar te maken is het te adviseren om dit om te zetten in één getal, het Why-getal. Het is belangrijk om dit met één getal te doen, omdat je dan keuzes moet maken. Op zoek naar waar het nu werkelijk om moet gaan bij jouw bedrijf. Vanuit dit ene getal kun je dan diverse subgetallen op gaan stellen om de diverse subdoelen duidelijk en bestuurbaar te maken. Met slimme geautomatiseerde koppelingen met de diverse databases kun je een duidelijk dashboard maken dat vanuit de mission statement is opgesteld. Met dit dashboard wordt de onderneming continu aangestuurd, waardoor er een continu koppeling is tussen missie en de bedrijfsperformance.

Voor Tony Chocolonely is het Why-getal duidelijk: het percentage waarbij de chocolade slaafvrij wordt gemaakt. Het gehele dashboard, waar natuurlijk ook voor de hand liggende stuurinformatie op staat, wordt dan aan dit ene getal opgehangen.

Wat is jouw Why-getal? Ik daag je uit dit te vinden en de Why van jouw onderneming uitvoerbaar en meetbaar te maken! Gegarandeerd succes, vraag maar aan Richard, Elon en Tony (Teun)!