Samen komen we hier doorheen!

In onze vorige blog “Financieel plannen in crisistijd: van onbekende naar bekende data” had ik het over verbinding met jouw businesspartners: klanten en leveranciers. Daar wil ik graag wat meer over zeggen.

Mijn overtuiging hierbij is dat dit een van de belangrijkste voorwaarden is om uit deze crisis te komen. Door verbinding te leggen met jouw klanten met de intentie om naar ze te luisteren, hun huidige problemen te begrijpen en te kijken naar oplossingen zorg je energetisch voor het begin van het einde van de crisis. Een oplossing voor jouw klant is altijd een oplossing voor jou. Economisch gezien levert je dit uiteraard ook het nodige op, zoals in onze vorige blog beschreven.

Hetzelfde geldt voor jouw leveranciers. Als zij deze blog lezen, zouden ze jou gaan bellen, maar stel dat dit niet het geval is. Wat doe je dan? Wacht je op de uiterste betaaldatum en ga je ze dan bellen? Schuif je alles vooruit? Door ze zelf te bellen en hen deelgenoot maken van jouw problemen, zorg je ook voor begrip en dus ook verbinding. Zorg er wel voor, dat je voorafgaande aan het gesprek een duidelijk doel en voorstel kunt presenteren. Dit voorstel dient dan te passen in jouw totale financiële planning. Bij de meesten zul je een luisterend oor aantreffen en zul je door deze proactieve opstelling afspraken kunnen maken. 

Tot slot zul je uiteraard veel meer moeten doen om jouw bedrijf door deze crisis te loodsen, maar door het leggen van verbindingen met jouw businesspartners zorg je niet alleen voor jouw eigen bedrijf maar ook voor dat van anderen.

Martin Notté

Vorige blog niet gelezen? Lees het hier: